Zo logisch in mijn beleving: het blijkt dat werknemers efficienter werken als hun verwachtingen, prioriteiten en behoeften begrepen en gehoord worden in de organisatie waarin zij werken of willen gaan werken. Ze zeggen gemakkelijker ‘ja’ tegen een opdracht of sollicitatie, zelfs voor een lagere financiele beloning, omdat de betrokken werksfeer bijdraagt aan geluk en ontspannen kunnen functioneren. Ook al kun je als bedrijf niet aan alle verwachtingen tegemoet komen, laten merken dat deze gehoord worden en de inbreng ertoe doet, brengt al meer ontspanning en begrip tussen werknemer en werkgever.

Ook consumenten of afnemers doen makkelijker zaken met bedrijven waar empathie in de werkrelatie en plek heeft. Dus investeren in betrokkenheid, en in iedere werknemer op de juiste plek in het bedrijft inzetten, is investeren in duurzaamheid en groei voor het bedrijf.

Wil je meer leren over empathie brengen op de werkvloer als werknemer, manager of teamleider dan vind je concrete theorie en praktische handvatten binnen onze trainingen in Verbindend Communiceren in je Werk.

Wil je meer weten over de juiste persoon op de juiste plek in het bedrijf dan kunnen we a.h.v. het afnemen van een Core Values Index test ontwikkelt door Taylor Protocols, en een coach gesprek inzicht geven in hoe de werknemer het beste kan functioneren en op welke plek deze het meest tot zijn recht zal komen. Meer weten? Neem dan even contact met me op.

lees ook: Why empathy matters in the workplace

 

Waarom aandacht voor empathie binnen organisaties?