Ken jij dat als een pijnlijk moment omdat je terugkijkt op je voornemens en ziet wat er allemaal niet van is gelukt? En neem je je dan opnieuw voor om het anders en ‘beter te doen’ het komend jaar? Sommigen herkennen misschien leegte en zinloosheid in de woorden en ideeen die je naar elkaar uitspreekt onder het genot van een glaasje.

Echt stilstaan bij wat ik graag anders wil zien het komend jaar lukt mij het beste in mijn  eentje. Dan neem ik de tijd om contact te maken met wat er echt in me leeft. Toch doe ik dat ook niet altijd en ervaar ik dat dit met anderen doen echt een meerwaarde kan hebben. Wat me dan ondersteunt is een heldere vorm, waarin we afspreken dat we waarderen ipv met moralistische oordelen te komen, stilstaan bij voelen wat het je heeft gebracht en ook zien waar je nu bent gekomen. Nieuwe keuzes maken op basis van het volgen van je behoefte voor 2015.

Bijvoorbeeld zo:

  • stap 1: maak wat ruimte in de kamer zodat ieder naast elkaar kan staan en een eigen baan voor zich ziet die eindigt bij een afgesproken gezamenlijke grens. (de muur of de tafel of..) Deze baan vertegenwoordigt de schaal van 1-10 van vervullen van je wens of voornemen. De lijn waarop ieder start is punt nul en de overkant is schaalnummer 10.
  • stap 2: Ieder neemt 1 voornemen van het afgelopen jaar in gedachten, loopt vooruit in de baan en gaat stilstaan op het punt tussen 1-10 waarvan hij denkt: “tot zover is het mij gelukt.”
  • stap 3: Draai je om en kijk terug naar punt nul van waar je nu staat. Ervaar wat het met je doet om terug te kijken en te zien tot waar je bent gekomen.
  • stap 4: ieder deelt een voor een hardop het voornemen wat hij/zij in gedachten had en hoe het voelt om terug te kijken op wat er is bereikt. Deel wat het (wel) heeft gebracht om er in dat jaar mee bezig te zijn geweest.
  • stap 5: ieder draait weer om en kijkt nu naar het eindpunt. Ervaar wat het met je doet als je ziet wat mogelijk nog voor je ligt om te vervullen ten aanzien van je voornemen van toen. Sta stil bij wat het me je doet. Weeg voor jezelf in welke mate het er toe doet om opnieuw je energie en aandacht te geven aan dat zelfde voornemen in het komend jaar.
  • stap 6: deel 1 voor 1 je ervaring en gedachten.
  • stap even uit het veld, laat het voorgaande los en ga dan opnieuw op punt 0 staan.
  • stap 7: stel je voor dat je op de drempel staat voor het jaar 2015 en de invulling nog geheel open en vrij is. Merk op welke behoeften/verlangens er in je opkomen die héél graag vervuld zouden willen worden. Sta jezelf toe de kracht van je verlangens helemaal te ervaren. Visualiseer daar beelden, woorden of kleuren bij.
  • stap 8: kies het meest sterke verlangen en plaats jezelf opnieuw tussen schaal 1 en 10 op basis van de kracht die je kunt ervaren die bij dat verlangen hoort.
  • stap 9: deel 1 voor 1 je gedachten en gevoel en luister naar elkaar
  • stap 10: ga terug in gedachten en maak opnieuw contact met dat ene verlangen. Wat komt er nu in je op? Formuleer hier een verzoek aan jezelf bij.

Sluit af door de verzoeken te delen en te Vieren met elkaar

van Oud naar Nieuw
Getagd op: