Als trainer en ZZP’er met een hopelijk groeiende klantenkring is het zinvol om te netwerken en in dat verband bezoek ik zo af en toe eens een trainersevent, locatieborrel of andere zakelijke netwerkgelegenheid. Vaker dan me lief is gaan daar de gesprekken over je BRAND (merk) helder maken, wie is nu eigenlijk je doelgroep/klant en hoe kom jij aan klanten? Je FOCUS verkleinen ipv vergroten want wat is nu eigenlijk je CORE BUSINESS??

Bij een laatste ontmoeting vorige week ging het over een BSA (Betekenis Structuur Analyse) uitwerken ofwel LADDERING structuur onderzoeken voor je merk en je product. Tijdens deze gelegenheid kom ik er achter dat waarvan ik denk dat het de kern van mijn werk is (core business) slechts een attribuut is of middel dat ik gebruik bij mijn trainingen  en dat het hoofdbestanddeel waar ik in grossier zich toch eigenlijk op een ander vlak bevindt. Kennelijk is het veel essentiëler om te grossieren in gevoelens die het de consument (deelnemer van mijn trainingen) oplevert. Nou heb ik zelf wel minder positieve associaties bij iemand die grossiert in gevoelens. Dan denk ik aan personen die te pas en te onpas gevoelens exposeren en als ‘t ware uitverkoop houden ermee. Bekende acteurs/actrices bijvoorbeeld uit de ons eindeloos overspoelende zee aan emotie TV. Of een therapeut die weerstand oproept omdat hij veel meer dan mij lief is over gevoelens doorvraagt c.q. verteld. Of misschien het misbruik zoals charlatans (klassiek) of loverboy’s (meer up-to-date) dat doen.

Deze gedachten formulerend observeer ik tegelijkertijd mijn reactie als ik me met deze onderwerpen bezighoudt. Wat blijkt: mijn energie verdwijnt als sneeuw voor de zon als ik me met deze manier van denken bezig houdt. Überhaupt is naar mijn idee het denken en in hokjes plaatsen als middel om het leven te kunnen begrijpen en beheersen een valkuil en overgewaardeerde kwaliteit. Het weerhoudt ons van echt en ontwapenend verbinding te maken met onszelf en elkaar, maar daarover later meer.

Ik werk graag vanuit de kennis en ervaring die ik heb opgedaan met verschillende methodieken en creatieve middelen waarbij ik het middel voor zich laat spreken en de deelnemer er zijn eigen woorden en beleving bij laat vinden. Daarmee wordt het meer eigen en kan de ander het eerder vanuit zijn eigen hart gebruiken. Intuïtief afstemmen op wat er in het moment nodig is wordt dan een belangrijke en zinvolle leidraad. Ik krijg energie en inspiratie als ik een groep letterlijk en figuurlijk in beweging kan krijgen, wanneer deelnemers niet de hele dag op hun stoel blijven zitten en ook via creatieve middelen onderzoeken en een ander focus kunnen vinden

Mijn deelnemers komen bij mij omdat ze mijn manier van werken hebben leren kennen en waarderen. Omdat ze energiek, geïnspireerd en tevreden naar huis zijn gegaan en dat hebben doorverteld. Omdat ze zich met mij en de groep hebben kunnen verbinden en ervaringen hebben kunnen delen me elkaar. Omdat ze nieuwe manieren en inzichten in een veilige omgeving hebben kunnen oefenen en bespreken. Hiermee lukt het hen om meer ontspanning, plezier en rust te ervaren in het moment van alledag en meer vertrouwen in het oplossen van spannende situaties of conflicten.

Nu nog de juiste zoektermen zien te vinden hiervoor……..

Mijn BRAND op jouw netvlies
Getagd op: