“Believing we have to ‘fix’ situations and make others feel better prevents us from being present.”     – Marshall Rosenberg, Nonviolent Communication.

Herken je dat? Dat je zo ontzettend graag zou willen bijdragen wanneer een vriend in de problemen zit?

Vorige week vertelde een goede vriendin mij over haar problemen met haar dochter waarvan ze helemaal van streek was. Aan het eind van haar verhaal riep ze in tranen:” ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen, niets werkt meer, de sfeer is akelig in huis en ik ben er zo moe van!”

Ik merkte dat ik vooral dat laatste getriggerd werd en in mijn hoofd naarstig op zoek ging naar mogelijke oplossingen voor haar vermoeidheid en stress. Het leek ook zo onterecht dat juist zij hier mee werd geconfronteerd. Ik wilde haar heel graag ondersteunen, ze was er ook zo vaak voor mij in moeilijke tijden.

Dr. Marshall Rosenberg zegt hier dat het zo frustrerend kan zijn voor iemand die behoefte heeft aan empathie, dat wij automatisch aannemen dat die eigenlijk een geruststellend advies of een oplossing wil. Denken dat we de situatie moeten oplossen en zorgen dat de ander zich beter voelt weerhoudt ons van helemaal aanwezig zijn in dat moment.

Wanneer je het beste wat je kunt doen wilt bijdragen aan je vriendin, herinner je dan de componenten van NVC. Luister naar haar observaties. Let op haar lichaamstaal en woorden die op gevoelens wijzen. Probeer behoeften te ontdekken onder haar woorden maar bovenal: luister, luister, luister. Als je de aanwijzingen kunt ontdekken en empathisch verbinden met gevoelens en behoeften zul je verbaasd staan hoe anders het contact wordt ervaren en hoe je bijdrage van betekenis kan zijn.

Mindful Doggy-bag Practice Tip Mindfull doggy-bag

Voor deze week: observeer jezelf en wees je bewust van hoe vaak het in je opkomt dat je een probleem wilt oplossen om een ander beter te laten voelen. Neem een adempauze en diepe zucht en probeer empathisch luisteren daarvoor in de plaats. En geniet van je week!

Empathie of oplossen?
Getagd op: